• Ku Bratke 1, 934 05 Levice

Prečo je v stravovaní potrebná intuícia a tiež zdravý sedliacky rozum?

Počas konzultácií a často aj mimo nich dostávam otázku, ktorá sa opakuje. Mojich klientov zaujíma aká strava je pre nich najvhodnejšia?

Na túto otázku nie je možné odpovedať jedným slovom a bez náležitého vysvetlenia. Ak človek pochopí súvislosti bude vedieť lepšie pochopiť dôsledky svojich rozhodnutí. Bude schopný vybrať si to správne jedlo.

V stravovaní je dôležité uvedomiť si, že rozhodujúce je to ako sa stravujeme pravidelne, často, každý deň a menší význam  má to ako jeme len občas. Pravdaže tu je potrebné zdôrazniť, že  občas má byť naozaj len občas.

Aj v nakupovaní, príprave jedla a v jeho jedení vieme krásne využiť svoju vnútornú múdrosť alebo ak chcete intuíciu. Skúste najbližšie, keď budete jesť, vnímať svoje jedlo po všetkých jeho stránkach. Každé sústo dôkladne rozžujte a pocíťte jeho chuť, vôňu i konzistenciu. Budete mať z jedla oveľa lepší zážitok aj úžitok. Pozorujte ako  vaše telo vníma konkrétne jedlo či potravinu. Čo vám hovorí? Počúvajte ho, vnímajte jeho reakcie a budete prekvapení, čo všetko sa takto o sebe dozviete.

Nakupovanie potravín si uľahčite zdravým sedliackym rozumom. Vyberajte podľa zloženia. Jednotlivé zložky sú zoradené na etikete výrobku podľa množstva zostupne, takže ak je na prvom  mieste cukor, na druhom glukózo-fruktózový sirup a na treťom tuk, potom si takú potravinu nekúpte. Ak si kupujete  „obyčajný“ chlieb a zoznam surovín na jeho obale nepozná konca, potom to asi ani nie je chlieb. Na to, aby ste si domov doniesli zdravšie potraviny nemusíte zákonite navštíviť eko- bio a iné zdravé predajne. Stačí ak si kúpite jednoduché potraviny, ktoré sú zdrojom veľmi cenných živín a vitamínov. Napr. strukoviny, prirodzene bezlepkové obilniny ( proso, cirok, quinoa, pohánka, amarant), čerstvé maslo (hydrogenované, stužené rastlinné tuky nechajte kľudne ležať v obchode), olivový, konopný olej, fermentované výrobky, pravé sójové omáčky (Tamari, Shoyu), striedajte soľ s jódom, himalájsku soľ, čiernu soľ a vyskúšajte aj niečo nové napr. miso. Nakúpte si zeleninu a skúste doma z nej vykúzliť zdravú nátierku (napr. baklažán, cesnak, petržlenová vňať, olivový olej, citrónová šťava,soľ). Jabĺčko si nakrájajte a posypte konopnými či inými semienkami. Snažte sa ku každému jedlu pridať zeleninu.

Univerzálna rada ako sa stravovať neexistuje. Isté však je, že najviac nášmu zdraviu prospeje ak nebudeme zachádzať v stravovaní do extrémov. Nebudeme uprednostňovať jednu živinu na úkor ostatných ( keto-diéty, vysokotukové diéty….). Naše telo sa snaží za každú cenu rôznymi mechanizmami udržať homeostázu, teda rovnováhu vnútorného prostredia. Extrémne výkyvy v strave, spánku a v cvičení túto rovnováhu veľmi narúšajú.

Každý z nás si  v spôsobe stravovania vyžaduje individuálny prístup, pretože neexistujú dvaja ľudia s rovnakým typom metabolizmu, schopnosťou využiť živiny, telesnou a emočnou predispozíciou, kvalitou spánku, fyzickou aktivitou atď. To je ale téma na samostatný článok.

Pre tých, ktorí neradi veľa čítajú  ponúkam jednoduché zhrnutie:

Správne zvolené jedlo je to, po ktorom sa cítim dobre, mám energiu  a dobrú náladu. Nemusím sa vôbec zaoberať procesmi svojho trávenia – jednoducho ich ani nevnímam. Cítim sa príjemne.

A pre vás, ktorí oceníte aj ďalšie informácie som pripravila 10 užitočných pravidiel ako sa dobre a zdravšie najesť.

Nech sa páči, tu sú:

  • Rešpektujem svoje individuálne potreby v stravovaní. Vnímam reakciu svojho tela na prijaté jedlo(je mi ťažko alebo naopak dobre? som unavená, mám kŕče, som nervózna, je mi zima alebo horúco?).
  • Na svoje jedlo si vyhradím dostatok času a pokiaľ možno príjemnú spoločnosť a prostredie. Každé jedno sústo riadne a dôkladne rozžujem, jem v kľude bez čítania, sledovania TV či telefonovania. Takto uľahčím svojmu tráveniu, zjem toľko koľko potrebujem a budem sa cítiť dobre.
  • Jem vtedy, keď mám hlad, najlepšie ak pociťujem hladové kŕče. Nejem len preto, že mám na niečo chuť a ani  vlastne neviem načo.
  • Dbám na spôsob úpravy a prípravy svojho jedla, pretože práve spôsob akým sa moje jedlo pripravuje má veľký vplyv na jeho konečnú výživovú hodnotu.
  • Doma mám len potraviny, ktoré mi prospievajú a nenakupujem do zásoby tie, ktoré sú nevhodné (zásoby sladkostí, sladených nápojov a podobne sú často neodolateľným lákadlom).
  • Množstvo jedla a veľkosť jednotlivých porcií je úmerné môjmu výdaju.
  • Na svoje jedlo sa teším, prijímam ho s chuťou a radosťou. Nejem keď som rozčúlená, sklamaná alebo plačem.
  • Aj v jedení som vzorom pre svoje deti. Práve toto je dobrá motivácia prečo zmeniť spôsob svojho stravovania.
  • Ak sa mi stane, že vo svojom stravovaní vybočím nesprávnym smerom, porozmýšľam prečo sa tak stalo, prijmem to a vrátim sa k svojmu zvolenému spôsobu stravovania.
  • Viem, že moje jedlo môže byť mojim liekom a snažím sa aby nebolo mojim jedom.

Želám vám na vašej ceste k správnemu stravovaniu veľa radosti a dobrú chuť!

Ak sa potrebujete poradiť ohľadom konkrétneho problému v stravovaní, neváhajte a kontaktujte ma!

Pridaj komentár

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

All search results