• Ku Bratke 1, 934 05 Levice

Návod na stravovanie pre budúcich rodičov

Tehotenstvo je pre ženu prirodzený stav. Je to tak aj dnes, keď veľká časť gravidít pripadá na počatie pomocou „in vitro fertilisation“- teda na tzv. „umelé oplodnenie“?

Skôr ako sa rozhodnete pre túto cestu, (ktorú považujem ja osobne za poslednú ale vôbec nie nesprávnu možnosť) vyskúšajte najprv cestu prirodzenejšiu. Hľadajte pomoc v prírode, strave, cvičení a osobnej psychohygiene. Je dobré sa obrátiť na ľudí, ktorí majú v tejto oblasti skúsenosti a venujú sa svojej práci s láskou a radosťou, s ochotou pomôcť. Dnes už nie je problém ani u nás na Slovensku nájsť takéhoto človeka v každom menšom meste. Vyberajte si dôkladne, riaďte sa svojou vnútornou intuíciou. Choďte tam , kde sa cítite dobre.

Strava je jednoducho základ, tak to je a hotovo!

Pozrime sa teda čo by vo Vašom jedálničku ako budúcich rodičov nemalo chýbať, a naopak čomu by ste sa mali radšej vyhnúť?

Vaša strava by Vám mala hlavne chutiť, preto sa ju snažte pripravovať s dobrou náladou a radosťou.

Naše emócie, s ktorými pripravujeme jedlo sa prenášajú do pripravovaných jedál. Ak máte možnosť, varte si sami. Vy viete s akou emóciou ste jedlo pripravili.

Zloženie jedálneho lístka by malo mať čo najviac farieb (podobne ako dúha). Veľa farieb v strave počas dňa znamená, že v jedle je dostatok vitamínov, minerálov a antioxidantov.

V jednoduchosti je krása, tak toto na 100% platí aj vo výžive. Pripravujte si jedlá nenáročné na prípravu, počet ingrediencií a čas. Takéto jedlá, ak sú vhodne skombinované sú väčšinou ľahko stráviteľné, výživovo hodnotné a aj chutné.

Spravte si čas na jedlo a ešte lepšie v príjemnej spoločnosti. Dovoľte svojim chuťovým pohárikom preskúmať všetky odtiene chutí.

Správne zvolené jedlo je také, po ktorom sa cítite dobre, sviežo a máte dobrú náladu. Venujte pozornosť tomu ako sa cítite po konzumácií konkrétneho jedla.

Podľa Ajurvédy by človek mal jesť toľko, aby jeho žalúdok bol naplnený z 1/3, ďalšiu tretinu si má nechať na nápoje a tú tretiu tretinu má nechať voľnú!

V priebehu tehotenstva sa postupne menia nároky nielen na samotné zloženie stravy ale aj jej množstvo. Dochádza k tlaku rastúceho plodu na tráviace orgány ženy. Aj z tohto dôvodu je lepšie, aby žena jedla menšie porcie jedál a častejšie. Každé sústo dôkladne rozžula a pila hlavne medzi jedlami. Počet porcií by mal byť asi 4 až 6 za deň. Vo večerných hodinách sa vyhýbajte ťažko stráviteľným jedlám ( mäso, tvaroh, strukoviny, vajcia). Len s mierou soľte a používajte koreniny. Nepite nápoje sladené a obohatené oxidom uhličitým. Predídete tak nafukovaniu a páleniu záhy.

V priebehu tehotenstva by žena nemala pribrať viac ako 12 kilogramov. Pamätajte si, že naozaj jete iba za jedného človeka, nie za dvoch!!!

Sacharidy ba mali tvoriť okolo 55% a to najmä vo forme celozrnných obilovín a sčasti ovocia.

Bielkoviny- zastúpené by mali byť živočíšne, rovnako aj rastlinné zdroje bielkovín. Zabezpečíte si takto aj dostatok železa a v tehotenstve nesmierne dôležitou kyselinou listovou. Zdrojom sú červené mäso ( stačí 1 max.2 x do týždňa), listová zelenina, vaječný žĺtok ( opäť s mierou), kvasnice, ryby. Pre vstrebávanie železa je potrebné dostatočné množstvo vitamínu C. Ak je potrebné dopĺňanie železa, vždy sa poraďte s Vašim lekárom, nakoľko nadbytok železa znižuje vstrebávanie zinku. Môže spôsobovať zápchu. Vhodnejšie sú chelátové – organické formy železa. Kyselina listová sa nachádza najmä v kapuste, brokolici,špenáte, droždí, sóji, listovom šaláte, fazuli a v cereáliách ( nie v tých technologicky nadmerne spracovaných, alebo v presladených zmesiach) ale v prirodzenej podobe celých zŕn. Keďže kyselina listová je veľmi citlivá na tepelnú úpravu, svetlo a pôsobenie kyslíka, je potrebné prijímať ju hlavne v čerstvých potravinách a počas tehotenstva je vhodné ju dopĺňať aj vo forme výživového doplnku. Najlepšie vo forme vitamínového komplexu ( B komplex z extrahovaných kvasníc) a nie vo forme vysokých dávok samostatného syntetického vitamínu. Tehotné ženy ba mali denne prijať 400 až 800 mikrogramov kyseliny listovej.

Ďalšie dôležité minerály nielen v tehotenstve sú vápnik a horčík, Vzájomný pomer týchto dvoch prvkov by mal byť 2,5:1 v prospech vápnika. Nezabudnite ani na vitamín D, ktorý ovplyvňuje vstrebávanie vápnika.

V tehotenstve je pre správny vývoj plodu dôležitý aj príjem jódu.

Čo sa týka mliečnych výrobkov zbytočne neuprednostňujte nízkotučné. Pozor na tavené syry ( ich spôsob výroby neprospieva zdraviu nielen tehotných žien). V tehotenstve sa radšej vyhýbajte mäkkým syrom ( typu feta, camembert , niva), z dôvodu technológie ich výroby, je väčšie riziko pre tehotné ženy na nákazu listeriózou. Tepelné ošetrenie mlieka, mliečnych výrobkov ako aj mäsových výrobkov by malo byť pri teplote nad 75 stupňov celzia.

Mliečne výrobky jedzte najviac 3 krát do týždňa.

Ak sa obávate nedostatku vápnika, môžete si ho doplniť v prirodzenej podobe napríklad z maku( pozor nie v kombinácii s cukrom, ktorý znižuje vstrebávanie vápnika), mandlí (pripravte si napr. mandľové „ mlieko“), veľa vápnika obsahuje aj petržlenová vňať, pažítka, sezamové semienka, lieskovce, fazuľa.

Tuky – ich príjem by nemal presiahnuť 30%. Vynechajte stužené a prepálené tuky. Konzumujte hlavne za studena lisované oleje. Jednotlivé druhy olejov striedajte. Vhodný je najmä olivový olej, môžete používať aj kokosový olej, občas maslo, či v malom množstve masť.

Budúce mamičky a oteckovia by mali dbať na dostatočný prísun zeleniny, celozrnných obilnín, ovocia,zeleninových a ovocných štiav, semienok a orechov, ľahko stráviteľných rastlinných a živočíšnych bielkovín a vhodne zvolených tukov. Dvomi až tromi porciami zeleniny denne a dvomi porciami ovocia za deň si zabezpečíte dostatočný prísun vlákniny, ktorá je veľmi dôležitá pre zdravie Vášho tráviaceho traktu.

Pitný režim ( nielen pre budúcich rodičov) je kapitola sama o sebe. Budem sa jej venovať v samostatnom článku. Samozrejmosťou by mala byť nulová!!!! konzumácia alkoholu. Hlavne v prvom trimestri sa vyhýbajte konzumácií stimulujúcich látok typu kofeín, tonik, tanín a podobne. Tieto látky môže negatívne ovplyvňovať zdravý vývoj plodu.

Zelenina – hlavne čerstvá, v zimnom období tepelne upravená. Typická pre územie, v ktorom ste sa narodili a v ktorom žijete (geneticky je imunitný systém na takúto potravinu dobre pripravený).

Denne 2 až 3 porcie zeleniny. Najlepšie v kombinácií s olivovým kvalitným olejom a s kvapkou citrónovej šťavy. Najvhodnejšie je zeleninu konzumovať na konci jedla.

Ovocie – platí to isté ako u zeleniny, vyhýbajte sa exotickým druhom ovocia, citrusovým plodom hlavne v zime (má ochladzujúci účinok). Najlepšie stráviteľné je ovocie mierne povarené s kúskom škorice a klinčekmi ( to neplatí ak už ste tehotná, vtedy škoricu a klinčeky neodporúčam).

Ovocie jedzte vždy samostatne, teda bez mliečnych výrobkov. Môže byť súčasťou obilných kaší, ak nie sú pripravené z mlieka. Ovocie je samostatný pokrm, vtedy sa najlepšie trávi a nespôsobuje nafukovanie. Kyslé druhy jedzte dopoludnia a tie sladké poobede. Najlepšie sa však ovocie strávi v čase medzi 9.- tou a 11-tou hodinou.

Ak nemáte možnosť konzumovať bio ovocie, alebo ovocie z vlastnej záhradky, tak si ho pred konzumáciou ošúpte. Denne si vystačíte s 2 porciami ovocia. Môžu byť aj vo forme ovocnej šťavy, samozrejme najlepšie pripravenej doma bez konzervantov a aditívnych látok.

Denne by ste mali zjesť 2 až 3 porcie celozrnných obilnín, v podobe príloh, kaší, cestovín a najlepšie kváskového pečiva. Striedajte jednotlivé druhy obilnín. Vyskúšajte pšeno, pohánku,amarant, ovos, cirok, quinou a ryžu basmati. Pri varení a pečení môžete tiež používať múky z uvedených obilnín. Nevarte obilniny, ryžu a cestoviny zbytočne dlho, pretože tým zvýšite ich glykemický index.

Mäso je zdrojom bielkovín. Dajte prednosť mäsu z kvalitného zdroja. Vždy dostatočne tepelne upravené mäso a mäsové výrobky sú v tehotenstve prevenciou nebezpečných potravinových nákaz.

Konzumácia rýb je často diskutovanou témou v tehotenstve. Je to najmä z dôvodu možného zvýšeného obsahu ťažkých kovov (ortuť, olovo) a PCB (polychlórovaných bifenolov). Ryby sú dobrým zdrojom jódu a omega 3 mastných kyselín, rovnako ako morské riasy. Dnes je už v podstate jedno či ide o morské alebo sladkovodné ryby, či ide o farmárske chovy alebo voľne ulovené ryby.

Zdravý rozum káže zlatú strednú cestu. S konzumáciou rýb to v období tehotenstva nepreháňať ale zbytočne sa im ani nevyhýbať.

Ako je to s bylinkami v tehotenstve a počas dojčenia?

Treba rozlišovať či sa jedná o tehotenstvo, ktoré bolo docielené umelým oplodnením ( v rámci prípravy naň musí žena dostávať hormonálne preparáty v podobe tabliet a injekcií) alebo či ide o tehotenstvo spontánne – prirodzené .

Bylinky totiž majú silný účinok a je potrebné vedieť s akým prípravkami a v akých situáciách je možné ich konzumovať.

Vo všeobecnosti možno povedať, že bezpečnejšie je konzumovať zmesi bylín ako jednodruhový prípravok z jednej byliny. Z pochopiteľných dôvodov je vhodné vyhnúť sa konzumácií takých bylín, ktoré majú silne prekrvujúci vplyv na orgány v malej panve (maternica, vaječníky). Rovnako v tomto období nie sú vhodné bylinky, ktoré sú schopné naštartovať v tle silný očistný efekt.

Za nevhodné byliny v tehotenstve sa považujú tieto:

Ginkgo biloba, Rozmarín, Lipkavec, Archangelika,Breza(jednodruhová, v zmesi nevadí), Čakanka koreň, Dub, Echinacea koreň, Eleuterokok, Gotukola, Harmanček, Hloh, Jablčník,Borievka, Imelo, Pagaštan,Komonica, Kondurango, Kapsička, Žihľava (jednodruhová, v zmesi nevadí), Kostihoj, Kotvičník, Sladké drievko koreň, Levanduľa,Ligurček koreň,Lopúch koreň, Mäta (jednodruhová, v zmesi nevadí ), Medvedica, Palina, Oman koreň, Púpava koreň, Palina koreň, Prietržník, Pýr koreň, Veronika, všetky druhy Stavikrv, Červené Lapacho, Železník, Srdcovník, Šalvia (jednodruhová, v zmesi nevadí ), Ľubovník (jednodruhová, v zmesi nevadí),Vilcacora, Vŕba kôra (jednodruhová, v zmesi nevadí), Vres (jednodruhová, v zmesi nevadí), Zázvor (jednodruhová, v zmesi nevadí), Zemedym, Zemežlč, Ženšen.

Samozrejme, ak počas tehotenstva dostanete nejakú virózu alebo prechladnete, vždy je lepšie vyskúšať najprv pomoc vo forme byliniek, ako hneď riešiť situáciu syntetickými látkami. O použití konkrétnych bylín a zmesi bylín sa treba poradiť s odborníkom.

Tu väčšinou dobre pôsobí zmes bylín: kvet lipy, Divozel, skorocel, šípka, baza čierna kvet.

Vždy treba brať do úvahy konkrétneho človeka a konkrétnu situáciu.

Pridaj komentár

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

All search results