• Ku Bratke 1, 934 05 Levice

Chuť jedla je rozhodujúca

Na začiatok je dobré vedieť, že tak ako v živote aj v stravovaní nie je dôležité čo a v akom množstve zjeme len občas. Rozhodujúce je hlavne to, ako sa stravujeme pravidelne a dlhodobo.

Problém väčšiny z nás je v tom, že máme svoje zvyky, svoje spôsoby uvažovania a rozhodovania sa. Začína sa to už nákupom potravín, výberom jednotlivých surovín a jedál. Neskôr pokračuje spôsobom ich prípravy a úpravy. Nemenej dôležitý je spôsob akým pripravené jedlo jeme. Konzumujme za pochodu alebo si dokážeme svoje jedlo v kľude vychutnať? Trávenie každého sústa sa totiž začína už v ústach. Skúste sa pri najbližšom jedení sústrediť na spôsob akým jete. Podržte jedlo v ústach dlhšie ako ste zvyknutí, vnímajte jeho chuť, vôňu konzistenciu. Dovoľte zubom aby si spravili svoju prácu a jedlo dôkladne rozžujte. Žalúdok a črevá sa vám za túto službu odmenia dobrým trávením a zužitkovaním maxima živín.

Nikto nie je schopný a ochotný jesť dlhodobo také jedlo, ktoré mu nechutí. Chuť jedla je najdôležitejší faktor v stravovaní. To čo jeme ovplyvňuje naše emócie, spôsob nášho uvažovania.

Dietetika v tradičnej čínskej medicíne s týmto faktom ráta. Všimnite si ako reagujete, keď zjete jedlo sladké, aj Vaše reakcie sú sladké, omnoho pomalšie a kľudnejšie ako po jedle prevažne bielkovinovom napr. po dobrom steaku… Vtedy ste viac rázni a výbušnejší. Samozrejme hovoríme o jednostrannej a dlhodobej preferencii takéhoto stravovania. Naše telo je veľmi múdre, ak to preženieme so sladkým jedlom následne si bude náš mozog (črevá) pýtať jedlo slané….Práve takéto výkyvy sú z hľadiska zdravia rizikové. Naše emócie by však mali byť pod našou kontrolu a nie naopak.

Jedlo je súčasťou našich životov dňom i nocou. Jeho prijímanie by preto malo byť nami vedome riadené.

Spôsob stravovania a výber jedál ovplyvňuje zloženie a množstvo zastúpenej črevnej mikroflóry. Iné druhy baktérií boli nájdené v črevách ľudí prevažne “mäsožravcov” a iné baktérie u ľudí inklinujúcich k rastlinnej strave. Črevný mikrobióm produkuje metabolicky aktívne látky, ktoré ovplyvňujú fungovanie celého organizmu. Dlhodobý a pravidelný príjem stravy bohatej na cukor a látky neprirodzeného pôvodu, ako sú konzervačné látky, farbivá a podobne má za následok premnoženie nepriateľských baktérií. Zhorší sa tvorba a vstrebávanie vitamínov a neurotransmiterov. Vytvoria sa podmienky pre vznik zápalu. Postupne nastane narušenie črevnej slizničnej bariéry. Dôjde k zvýšenej priepustnosti čriev. Do krvi sa tak dostanú molekuly látok, ktoré vyvolávajú poruchy v oblasti imunity – autoimunitné ochorenia, zápaly a nádory. Vznikne choroba.

Skúsme tieto poznatky otočiť a využiť v prospech nášho zdravia a kvality nášho života. Veď to, čo zjeme, spôsob prípravy a spôsob akým jedlo konzumujeme (stres alebo náhlenie) máme možnosť ovplyvniť. Žiadny extrém z dlhodobého hľadiska nie je dobrý a práve vo výžive to platí mnohonásobne.

Odporúčam vyberať si potraviny a suroviny lokálne v ich najprirodzenejšej podobe (čo najmenej priemyselne spracované a upravované). Naučme sa používať spôsoby prípravy jedál, ktoré znižujú obsah živín a vitamínov minimálne. Vhodné je dusenie, varenie v pare, varenie v tlakovom hrnci, kvasenie (fermentácia), klíčenie a podobne. Namiesto slaných hotových dochucovadiel vyskúšajte bylinky, koreniny, sušenú zeleninu, pravé sójové omáčky a sójové pasty, nezabudnite na riasy.

Odporúčam začať spôsobom postupného pridávania nových surovín a potravín. Takto postupne nahradíte nevhodné potraviny. Chuťové poháriky si v priebehu asi dvoch týždňov zvyknú na nové, pre ne doposiaľ neznáme chute. Časom uvidíte, že vo vašej chladničke a špajzi už nie je miesto na tie „staré“ potraviny.

Vrátim sa na začiatok dnešného rozprávania. Je to o našich zvykoch a naučených zautomatizovaných spôsoboch uvažovania. Skúste najprv len takéto malé zmeny a budete prekvapení ako vaše telo zareaguje. Možno budete mať aj lepšiu náladu! Urobte to postupne krôčik po krôčiku….

Ak na tejto ceste Vašej osobnej premeny potrebujete poradiť či povzbudiť, rada vám pomôžem. 🙂 Neváhajte a kontaktujte ma.

Tento zoznam si môžete vyvesiť na viditeľné miesto a získate tak cenného pomocníka na ceste k lepšiemu zdraviu:

  1. Jem s chuťou a pravidelne, najlepšie v príjemnej spoločnosti.
  2. Jem pestrú stravu (z každého rožku trošku každý deň).
  3. Dovolím si pocítiť hlad (nejem z nudy, zo zvyku, zo stresu).
  4. Jem v primeranom množstve (neprejedám sa!). Menej je viac.
  5. Načúvam svojmu telu, všímam si ako sa cítim po konkrétnom jedle.
  6. Rozmýšľam o svojom jedle, výber potravín si vopred plánujem.
  7. Keď jem, tak jem (a nič iné ma nezaujíma).
  8. Nakupujem len tie potraviny, ktoré naozaj potrebujem a sú mi prospešné.
  9. Aj v jedení som vzorom pre svoje deti.
  10. Ak spravím v stravovaní chybu, príjmem ju a snažím sa ju nezopakovať.
All search results
%d blogerom sa páči toto: